Innan en blogg var en blogg

Jag vet inte riktigt vart jag vill komma med den här texten egentligen, känner inte riktigt att den fyller något egentligt syfte. Men det är det å andra sidan inte mycket på den här bloggen som gör. Så den som bryr sig om att läsa får stå ut helt enkelt.

Om jag inte minns helt fel startade jag den här bloggen i januari 2007. Då liksom nu fungerar den mest som en slags dagbok där jag berättar om allt möjligt i mitt liv. Ibland kryddas inläggen med nån bild eller två, men det har farm tills nyligen inte hört till vanligheterna. Framförallt var det en kul grej för mig, Moa och Rebecka som hade varsin blogg och nästan tävlade om att skriva mest och oftast. Det var ungefär då, eller kanske året innan (2006) som bloggandet tog fart på allvar i Sverige.

När jag var i USA (2004-2005) hade jag ingen aning om vad en blogg var. Jag vet inte ens om fenomenet 'blogg' ens existerade när jag åkte dit. Hursomhelst, folk härhemma var förstås väldigt nyfikna på hur jag hade det och jag var verkligen helkass på att skriva de messmejl som jag utlovat före avfärd.

Nån gång under den hösten ramlade jag över sajten Xanga där man kunde "skriva dagbok på nätet". Lät som en kul grej tyckte jag och satte igång. Jag skrev på engelska och det var verkligen inget anmärkningsvärt, bara korta inlägg om vad jag haft för mig under dagen. Först var det mina Texas-vänner som läste, men mot slutet av utbytesåret hade även vissa hemma i Sverige börjat läsa. Väl hemma igen uppdaterade jag mer och mer sällan för att slutligen sluta helt.

Det var inte förrän för bara några månader sen som jag insåg att jag faktiskt drivit en blogg i över ett års tid redan för fem år sen. Att jag inte gjorde den kopplingen då det begav sig måste helt enkelt bero på att jag inte kände till ordet blogg och dess innebörd. Så lustigt va?

Eftersom jag känner mig generös idag bjuder jag här på länken till min första blogg:
thegirlfromsweden

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback